strona głównakontaktciekawe linkiwarto przeczytaćmoje publikacjezajęcia dydaktycznegaleria zdjęć


Polecam lekturę kilku interesujących pozycji:


Krystyna Pytlakowska, Jerzy Gomuła

Zaczatowani

Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co., Warszawa 2005, ss. 400.

Krystyna Pytlakowska - absolwentka Filologii Polskiej UW. Dziennikarka od 9 lat związana z "Vivą!", wcześniej - z "Panoramą" i "Twoim Stylem". Jej specjalność to "wywiad intymny" (o pytaniach, jakie zadaje swoim bohaterom, napisano prace magisterską). Współautorka książek - m.in. Lwy (nie)ujarzmione czyli żony o sławnych mężach i Szaszłyk po polsku. Matka osiemnastoletniej Oli i pani dwóch psów i królika. Na czacie - od 2001 roku.

Jerzy Gomuła - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Asystent na uniwersytetach w Monachium, Leeds, Rzymie i Padwie. Filozof, informatyk, terapeuta. Zajmuje się testami psychologicznymi i terapią osób o specjalnych potrzebach. Jego pasją jest badanie sztucznej inteligencji i jej zastosowania w systemach ekspertowych wspomagających diagnostykę psychologiczną (współautor wielu publikacji na ten temat). Prawdziwym uniwersytetem okazał się dla niego czat. "Obalił" na nim teorie Z. Freuda, że fruwanie we śnie oznacza seks. Jego zdaniem to surfowanie w Sieci. Prywatnie wielbiciel tiramisu, gruszek, kotletów mielonych i dwóch córek - Kaliny oraz Bogny, którym odciął dostęp do Internetu. Motto życiowe: "Prawdziwa miłość nie potępia".

ABC uzależnienia od internetu. Autorzy wnikliwie i z dużą znajomością tematu opisują życie na czacie. Sami przez kilka lat wędrowali po przeróżnych internetowych portalach i zatwardziale czatowali. Jednak instynkt obserwatorów - on jest psychologiem, a ona dziennikarką - nie pozwolił im na całkowite zatracenie się w Sieci. Postanowili ze swoich obsesji zrobić użytek i napisali książkę, opartą na solidnym materiale dowodowym, zastanawiającą, niepokojącą i zarazem fascynującą.
Czy już w niedalekiej przyszłości będziemy przedkładać cyberseks nad konwencjonalną miłość, czy grozi nam uzależnienie od wirtualnych osób, których płeć determinuje jedynie wybór nicka? A może ten świat okaże się dla nas dużo ciekawszy niż realny?
Książka jest ponadto próbą odpowiedzi na pytanie, jak Internet wpłynął na naszą psychikę, potrzeby, lęki i marzenia, które pozornie tak łatwo zaspokoić można w Sieci ... Dowiesz się z niej ponadto czy już jesteś uzależniona(y)? I kto wie, może uda ci się jeszcze trochę o siebie powalczyć ...
Zaczatowani to również swoiste kompendium internetowych terminów, niezbędnych, by w lot rozpoznawać sieciowe pułapki i nie błąkać się w tym labiryncie.
Książkę wzbogaca rozmowa autorów ze Stanisławem Lemem, który już przeszło trzydzieści lat temu przewidział rzeczywistość wirtualną, kto zatem, jeśli nie on, będzie wiedział, co nas może spotkać w niedalekiej przyszłości ...

Z okładki i za stroną internetową Agencji Wydawniczej Jacek Santorski & Co. - http://www.jsantorski.pl 


Patricia Wallace

Psychologia Internetu 

Wyd. REBIS, Poznań 2005, ss. 364.

Patricia Wallace jest dyrektorką Center for Knowledge and Information Management na University of Maryland. Autorka interaktywnego psychologicznego CD-ROMu: PRISM i wraz z Jeffreyem Goldsteinem, bardzo poczytnej książki: Introduction to Psychology.
Więcej o Autorce na stronach serwisu The Cybercitizen Awareness Program:
http://www.cybercitizenship.org/aboutus/bios_wallace.html

Czy istnieje coś takiego jak psychologia Internetu?
Patricia Wallace twierdzi, że tak i na dowód napisała książkę, w której bada psychiczne aspekty cyberprzestrzeni. Miliony ludzi z całego świata codziennie spotykają się w wirtualnym świecie, aby porozmawiać, zdobyć potrzebne informacje, nauczyć się, zabawić się czy zarobić. Wallace opisuje, w jaki sposób sieć oddziałuje na naszą psychikę. Czy pod jej wpływem zmieniamy się? Czy wywieramy wpływ na innych użytkowników cyberprzestrzeni? Jaki wpływ wywiera wirtualny świat na rozwój stosunków międzyludzkich? Wiadomo, że Internet to jeszcze nie do końca zbadany twór technologiczny, mamy więc niepowtarzalną okazję, aby przekonać się, jak wpływa on na nas samych. postrzeganie cyberprzestrzeni i miłości.

Za Katalogiem Domu wydawniczego REBIS 2005 - także online:  www.rebis.com.pl 


Aaron Ben-Ze'ev

Miłość w Sieci. Internet i emocje

Wyd. REBIS, Poznań 2005, ss. 336.

Aaron Be-Ze'ev jest profesorem filozofii, rektorem Uniwersytetu w Hajfie i jednym z dyrektorów działającego przy nim Centrum Interdyscyplinarnych Badań nad Emocjami. Współpracownik pism: "Applied Psychology", "The British Journal for the Philosophy of Science" i "Journal for the Theory of Social Behavior". Autor kilku książek: In the Name of Love, The Subtely of Emotions, The Perceptual System: A Philosophical and Psychological Perspective, Aristotle's On The Soul, oraz blisko stu artykułów, głównie poświęconych emocjom.
Więcej o Autorze: http://philo.haifa.ac.il/faculty_pages/benzeev.htm

Komputery zmieniły nie tylko naszą pracę, ale też naszą miłość. Zakochiwanie się, flirt, a nawet seks przez Internet są już częścią współczesnego stylu życia. A jednak wciąż niewiele wiemy o tych nowych związkach. Czym romans w Sieci różni się od romansu w świecie rzeczywistym? Czy seks przez Internet to zdrada osoby, z którą się jest? Dlaczego potrafimy opowiadać obcym najintymniejsze rzeczy? Jakie są reguły rządzące internetowym związkiem? To tylko nieliczne z pytań, na które szuka odpowiedzi Aaron Ben-Ze’ev. Przystępna, szokująca, zabawna i pouczająca – ta książka na zawsze zmieni nasze postrzeganie cyberprzestrzeni i miłości.

Za Katalogiem Domu wydawniczego REBIS 2005 - także online: www.rebis.com.pl 


Derrick de Kerckhove

Powłoka Kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości.

Wyd. II, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001, ss. 219.

Powłoka kultury jest publikacją Derrick’a de Kerckhove’a wydaną przez warszawskie Wydawnictwo MIKOM, zajmujące się tematyką informatyczną. Stanowi zbiór refleksji na temat globalnej komputeryzacji, digitalizacji życia codziennego oraz ich wpływu na różne dziedziny życia. Wszechobecna komputeryzacja rozszerzyła horyzonty naszego postrzegania, otworzyła nowe granice.

Śmierć Marshalla McLuhana w 1980 roku przyniosła wiele spekulacji na temat jego następcy. Idee McLuhana wiecznie żywe w wielu pracach, w wielu hołubione i rozwijane, w wielu obalane i krytykowane, znalazły swoją kontynuację w pismach Derrick’a de Kerckhove’a, który stał się ich godnym spadkobiercą. Był on wieloletnim współpracownikiem McLuhana, jego asystentem, tłumaczem. Obecnie jest dyrektorem McLuhan Program in Culture and Technology na Uniwersytecie w Toronto.

 

Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 4 / 2002.


Derrick de Kerckhove

Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego.

Wyd. MIKOM, Warszawa 2001, ss. 230.

Przełom jakiego dokonały w życiu naszej narodziny sieci Internet można porównać jedynie z wynalazkiem Gutenberga. Dopiero po pewnym czasie pojmujemy ogrom wpływu, jaki niesie on dla poszczególnych jednostek, jak też na całą ludzkość. Autor poszukuje granic wyznaczanych przez nowe technologie oraz także tych, które stawiane są nowym technologiom i tych które powinny być stawiane.

Derrick de Kerckhove jest profesorem romanistyki Uniwersytecie w Toronto. Jego erudycja, analityczny, akademicki osąd i niebywała wyobraźnia sprawiają, że jego teksty są przepełnione głęboką zadumą nad losami nowej ery w dziejach ludzkości – kultury elektronicznej.

W czerwcu 2001 roku ukazała się nakładem warszawskiego wydawnictwa MIKOM w polskim przekładzie, przygotowanym przez Andrzeja Hildebrandta i Ryszarda Glegała, kontynuacja wątków rozpoczętych w Powłoce kultury, pozycja autorstwa prof. de Kerckhove’a, zatytułowana: Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Tekst opracował i wstępem opatrzył Wade Rowland – redaktor pism de Kerckhove’a, wspierający go (jak sam pisze) swoimi zdolnościami literackimi i wiedzą z zakresu technologii telekomunikacyjnych.

 

Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 1-2 / 2002.


Gerard Van der Leun i Thomas Mandel

Netykieta czyli przykazania dla internautów.

Wyd. MIKOM, Warszawa 1998, ss. 174.

Netykieta czyli etyka, etykieta w sieci Internet jest coraz popularniejszym pojęciem, mam nadzieję, że nie obcym zdecydowanej większości użytkowników Sieci. Stając się internautami, automatycznie stajemy się elementem kultury sieciowej, ogniwem w łańcuchu informacujnym.

Książka stanowi przewodnik, próbę skodyfikowania zwyczajów, niepisanych reguł, protokołów obowiązujących w elektronicznym cyberświecie. Świadczy o tym jej oryginalny tytuł: Rules of the Net, czyli Reguły Sieci.

Autorami tego opracowania są dwaj amerykańscy dziennikarze. Gerard Van der Leun – redaktor działu Cyberspace w magazynie Penthouse, konsultant wielu firm, dyrektor do spraw kontaktów w The Electronic Frontier Foundation, autor artykułów do wielu poczytnych czasopism. Nieżyjący Thomas Mandel – zawodowy futurolog i konsultant do spraw zarządzania. Był autorem wielu artykułów do tak popularnych pism, jak Time, a także szeregu studiów na temat przyszłości, czynionych dla Stanford Research Institute. Był cenionym i popularnym wykładowcą.

 

Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 4 / 2002.


Elliott Masie (red.)

701 e-Learning Tips

Masie Center 2004, ss. 140.

Elektroniczna edukacja – e-learning, czy też edukacja telematyczna, podsuwa nowe rozwiązania, także w dziedzinie publikacji, księgarstwa. Coraz częściej słyszy się o elektronicznych, czy cyfrowych książkach, tzw. e-Books lub Digital Books.

701 e-Learning Tips – to właśnie elektroniczna, bezpłatna, książka, dostępna za pośrednictwem globalnej sieci komputerowej Internet. Można „ściągnąć” ją na swój komputer z internetowej strony wydawcy. Po spełnieniu kilku warunków dostępna jest także wersja książki, także elektroniczna, ale offline – zapisana na krążku CD-ROM.

Książkę, której wydanie datuje się na lato 2004, stanowi mierzący 13 megabajtów plik w formacie PDF (Portable Document Format), w postaci wydruku natomiast liczy sobie ona 140 stron. Do otwarcia pliku niezbędne jest zainstalowanie na komputerze programu Acrobat Reader, firmy Adobe.

701 e-Learning Tips jest zbiorem 701 porad i doświadczeń praktyków z całego świata zebranych przez Elliotta Masie w jedną syntetyczną całość. Publikacja stanowi swoistą kontynuację poprzednich tego rodzaju wydań, noszących tytuły: 101 e-Learning Tips, 201 Tips, 301 Tips, 401 Tips, które były rozsyłane drogą elektroniczną, w postaci tekstowej, wśród forumowiczów, zainteresowanych problematyką e-edukacji.

Dziesiątki autorów publikują swoje krótkie spostrzeżenia na temat edukacji telematycznej w 14 rozdziałach. Jako podsumowanie 12 osobistych porad udziela sam redaktor tomu – Elliott Masie.

 

Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 1-2 / 2004.


Donald Norris, Jon Mason, Paul Lefrere

TRANSFORMING e-KNOWLEDGE

SCUP, ss.164

Transforming e-KnowledgeTransfomacje e-wiedzy – to bogato ilustrowany diagramami, wykresami zbiór spostrzeżeń, teorii, przepowiedni, scenariuszy, odnoszących się do przyszłości.

Książkę wydało SCUP Society for College and University Planning (Stoważyszenie Planowania dla Szkół Wyższych i Uniwersytetów), w wersji drukowanej zawiera ona 164 strony, dostępna jest ona także online w wersji elektronicznej za darmo.

Autorami publikacji jest trójka znanych specjalistów, zajmujących się przyszłością edukacji oraz problemami społeczeństwa informacyjnego.

Autorzy podkreślają trzy zasadnicze czynniki warunkujące przemiany w e-wiedzy. Pierwszym z nich jest ewolucja Internetu, nowe technologie, przemiany standardów powodują szereg przemian. Jako drugi czynnik wymieniane są innowacje organizacyjne, do których autorzy zaliczają różnego rodzaju procesy dotyczące kultur wiedzy objawiające się przemianami w infrastrukturze. Trzecim są natomiast praktyki strategiczne, czyli dostosowywanie cykli, modeli postępowania do e-wiedzy.

 

Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 2-3-4 / 2003.


 

Życzę miłej lektury ...