Krystyna Pytlakowska, Jerzy GomułaZaczatowani Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co., Warszawa 2005, ss. 400. Krystyna
Pytlakowska - absolwentka Filologii Polskiej UW. Dziennikarka od 9
lat związana z "Vivą!", wcześniej - z "Panoramą"
i "Twoim Stylem". Jej specjalność to "wywiad
intymny" (o pytaniach, jakie zadaje swoim bohaterom, napisano prace
magisterską). Współautorka książek - m.in. Lwy (nie)ujarzmione
czyli żony o sławnych mężach i Szaszłyk po polsku. Matka
osiemnastoletniej Oli i pani dwóch psów i królika. Na czacie - od
2001 roku. ABC
uzależnienia od internetu. Autorzy wnikliwie i z dużą znajomością
tematu opisują życie na czacie. Sami przez kilka lat wędrowali
po przeróżnych internetowych portalach i zatwardziale czatowali.
Jednak instynkt obserwatorów - on jest psychologiem, a ona dziennikarką
- nie pozwolił im na całkowite zatracenie się w Sieci.
Postanowili ze swoich obsesji zrobić użytek i napisali książkę,
opartą na solidnym materiale dowodowym, zastanawiającą, niepokojącą
i zarazem fascynującą. Z okładki i za stroną internetową Agencji Wydawniczej Jacek Santorski & Co. - http://www.jsantorski.pl Patricia WallacePsychologia Internetu Wyd. REBIS, Poznań 2005, ss. 364. Patricia
Wallace jest dyrektorką Center for Knowledge and Information Management
na University of Maryland. Autorka interaktywnego psychologicznego
CD-ROMu: PRISM i wraz z Jeffreyem Goldsteinem, bardzo poczytnej
książki: Introduction to Psychology. Czy
istnieje coś takiego jak psychologia Internetu? Za Katalogiem Domu wydawniczego REBIS 2005 - także online: www.rebis.com.pl Aaron Ben-Ze'evMiłość w Sieci. Internet i emocje Wyd. REBIS, Poznań 2005, ss. 336. Aaron
Be-Ze'ev jest profesorem filozofii, rektorem Uniwersytetu w Hajfie i
jednym z dyrektorów działającego przy nim Centrum
Interdyscyplinarnych Badań nad Emocjami. Współpracownik pism: "Applied
Psychology", "The British Journal for the Philosophy of
Science" i "Journal for the Theory of Social Behavior".
Autor kilku książek: In the Name of Love, The Subtely of
Emotions, The Perceptual System: A Philosophical and
Psychological Perspective, Aristotle's On The Soul, oraz
blisko stu artykułów, głównie poświęconych emocjom. Komputery zmieniły nie tylko naszą pracę, ale też naszą miłość. Zakochiwanie się, flirt, a nawet seks przez Internet są już częścią współczesnego stylu życia. A jednak wciąż niewiele wiemy o tych nowych związkach. Czym romans w Sieci różni się od romansu w świecie rzeczywistym? Czy seks przez Internet to zdrada osoby, z którą się jest? Dlaczego potrafimy opowiadać obcym najintymniejsze rzeczy? Jakie są reguły rządzące internetowym związkiem? To tylko nieliczne z pytań, na które szuka odpowiedzi Aaron Ben-Ze’ev. Przystępna, szokująca, zabawna i pouczająca – ta książka na zawsze zmieni nasze postrzeganie cyberprzestrzeni i miłości. Za Katalogiem Domu wydawniczego REBIS 2005 - także online: www.rebis.com.pl Derrick de KerckhovePowłoka
Kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości. Wyd. II, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001, ss. 219. Powłoka
kultury
jest publikacją Derrick’a de Kerckhove’a wydaną przez warszawskie
Wydawnictwo MIKOM, zajmujące się tematyką informatyczną. Stanowi zbiór
refleksji na temat globalnej komputeryzacji, digitalizacji życia
codziennego oraz ich wpływu na różne dziedziny życia. Wszechobecna
komputeryzacja rozszerzyła horyzonty naszego postrzegania, otworzyła
nowe granice. Śmierć
Marshalla McLuhana w 1980 roku przyniosła wiele spekulacji na temat
jego następcy. Idee McLuhana wiecznie żywe w wielu pracach, w wielu hołubione
i rozwijane, w wielu obalane i krytykowane, znalazły swoją
kontynuację w pismach Derrick’a de Kerckhove’a, który stał się
ich godnym spadkobiercą. Był on wieloletnim współpracownikiem
McLuhana, jego asystentem, tłumaczem. Obecnie jest dyrektorem McLuhan
Program in Culture and Technology na Uniwersytecie w Toronto.
Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 4 / 2002. Derrick
de Kerckhove
Inteligencja
otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Wyd.
MIKOM, Warszawa 2001, ss. 230. Przełom jakiego dokonały w życiu naszej narodziny sieci Internet można porównać jedynie z wynalazkiem Gutenberga. Dopiero po pewnym czasie pojmujemy ogrom wpływu, jaki niesie on dla poszczególnych jednostek, jak też na całą ludzkość. Autor poszukuje granic wyznaczanych przez nowe technologie oraz także tych, które stawiane są nowym technologiom i tych które powinny być stawiane. Derrick
de Kerckhove jest profesorem romanistyki Uniwersytecie w Toronto. Jego
erudycja, analityczny, akademicki osąd i niebywała wyobraźnia
sprawiają, że jego teksty są przepełnione głęboką zadumą nad
losami nowej ery w dziejach ludzkości – kultury elektronicznej. W czerwcu 2001 roku ukazała się nakładem warszawskiego wydawnictwa MIKOM w polskim przekładzie, przygotowanym przez Andrzeja Hildebrandta i Ryszarda Glegała, kontynuacja wątków rozpoczętych w Powłoce kultury, pozycja autorstwa prof. de Kerckhove’a, zatytułowana: Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Tekst opracował i wstępem opatrzył Wade Rowland – redaktor pism de Kerckhove’a, wspierający go (jak sam pisze) swoimi zdolnościami literackimi i wiedzą z zakresu technologii telekomunikacyjnych.
Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 1-2 / 2002. Gerard
Van der Leun
i Thomas Mandel
Netykieta
czyli przykazania dla internautów. Wyd.
MIKOM, Warszawa 1998, ss. 174. Netykieta
czyli etyka, etykieta w sieci Internet jest coraz popularniejszym pojęciem,
mam nadzieję, że nie obcym zdecydowanej większości użytkowników
Sieci. Stając się internautami, automatycznie stajemy się
elementem kultury sieciowej, ogniwem w łańcuchu informacujnym. Książka
stanowi przewodnik, próbę skodyfikowania zwyczajów, niepisanych reguł,
protokołów obowiązujących w elektronicznym cyberświecie. Świadczy
o tym jej oryginalny tytuł: Rules of the Net, czyli Reguły
Sieci. Autorami
tego opracowania są dwaj amerykańscy dziennikarze. Gerard Van der Leun
– redaktor działu Cyberspace w magazynie Penthouse,
konsultant wielu firm, dyrektor do spraw kontaktów w The Electronic
Frontier Foundation, autor artykułów do wielu poczytnych czasopism.
Nieżyjący Thomas Mandel – zawodowy futurolog i konsultant do spraw
zarządzania. Był autorem wielu artykułów do tak popularnych pism,
jak Time, a także szeregu studiów na temat przyszłości,
czynionych dla Stanford Research Institute. Był cenionym i popularnym
wykładowcą.
Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 4 / 2002. Elliott Masie (red.) 701 e-Learning Tips Masie
Center 2004, ss. 140. Elektroniczna edukacja – e-learning, czy też edukacja telematyczna, podsuwa nowe rozwiązania, także w dziedzinie publikacji, księgarstwa. Coraz częściej słyszy się o elektronicznych, czy cyfrowych książkach, tzw. e-Books lub Digital Books. 701
e-Learning Tips –
to właśnie elektroniczna, bezpłatna, książka, dostępna za pośrednictwem
globalnej sieci komputerowej Internet. Można „ściągnąć” ją na
swój komputer z internetowej strony wydawcy. Po spełnieniu kilku
warunków dostępna jest także wersja książki, także elektroniczna,
ale offline – zapisana na krążku CD-ROM. Książkę,
której wydanie datuje się na lato 2004, stanowi mierzący 13 megabajtów
plik w formacie PDF (Portable Document Format), w postaci wydruku
natomiast liczy sobie ona 140 stron. Do otwarcia pliku niezbędne jest
zainstalowanie na komputerze programu Acrobat Reader, firmy Adobe. 701
e-Learning Tips jest
zbiorem 701 porad i doświadczeń praktyków z całego świata
zebranych przez Elliotta Masie w jedną syntetyczną całość.
Publikacja stanowi swoistą kontynuację poprzednich tego rodzaju wydań,
noszących tytuły: 101 e-Learning Tips, 201 Tips, 301
Tips, 401 Tips, które były rozsyłane drogą elektroniczną,
w postaci tekstowej, wśród forumowiczów, zainteresowanych problematyką
e-edukacji. Dziesiątki autorów publikują swoje krótkie spostrzeżenia na temat edukacji telematycznej w 14 rozdziałach. Jako podsumowanie 12 osobistych porad udziela sam redaktor tomu – Elliott Masie.
Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 1-2 / 2004. Donald
Norris, Jon Mason, Paul Lefrere TRANSFORMING e-KNOWLEDGE SCUP, ss.164 Transforming
e-Knowledge – Transfomacje
e-wiedzy – to bogato ilustrowany diagramami, wykresami zbiór
spostrzeżeń, teorii, przepowiedni, scenariuszy, odnoszących się do
przyszłości. Książkę wydało SCUP Society for College and University Planning (Stoważyszenie Planowania dla Szkół Wyższych i Uniwersytetów), w wersji drukowanej zawiera ona 164 strony, dostępna jest ona także online w wersji elektronicznej za darmo. Autorami publikacji jest trójka znanych specjalistów, zajmujących się przyszłością edukacji oraz problemami społeczeństwa informacyjnego. Autorzy podkreślają trzy zasadnicze czynniki warunkujące przemiany w e-wiedzy. Pierwszym z nich jest ewolucja Internetu, nowe technologie, przemiany standardów powodują szereg przemian. Jako drugi czynnik wymieniane są innowacje organizacyjne, do których autorzy zaliczają różnego rodzaju procesy dotyczące kultur wiedzy objawiające się przemianami w infrastrukturze. Trzecim są natomiast praktyki strategiczne, czyli dostosowywanie cykli, modeli postępowania do e-wiedzy.
Pełną treść recenzji publikuje "Edukacja Otwarta" nr 2-3-4 / 2003.
Życzę miłej lektury ... |