PODSTAWY DYDAKTYKI OGÓLNEJ
CELE
PRZEDMIOTU:
-
poznanie
i zrozumienie przez studentów procesu kształcenia (nauczania i
uczenia się) oraz uwarunkowań
tego procesu,
-
zapoznanie
ze współczesnymi koncepcjami rozwoju i modernizacji procesu kształcenia
oraz systemowymi ujęciami dydaktyki,
-
poznanie
istoty systemu dydaktycznego jako funkcjonalnej całości z jej
elementami, relacjami, procedurami, zasobami i zakłóceniami,
-
poznanie
i zrozumienie zadań nauczyciela w organizacji i realizacji procesu
kształcenia,
-
wykształcenie
postaw wobec zawodu nauczyciela, jego ról społecznych i
wychowawczych,
-
rozwijanie
i wzbogacanie własnego uczenia się, studiowania i samokształcenia.
LITERATURA PRZEDMIOTU:
-
Bruner
J.S., Poza dostarczone informacje,
Warszawa 1978.
-
Bereźnicki
F.: Dydaktyka
kształcenia ogólnego.
Kraków 2004.
-
Bereźnicki F.: Dydaktyka
ogólna w zarysie. Koszalin 1994.
-
Bereźnicki F, Świrko-Pilipczuk
J. (red.): Procesy Uczenia się i ich efektywność. Szczecin
2006.
-
Denek
K., Bereźnicki F. (red.): Dydaktyka w dobie przemian edukacyjnych. Szczecin 1999.
-
Denek K., Bereźnicki
F. (red.): Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń 2001.
-
Denek
K., Bereźnicki F., Świrko-Pilipczuk J. (red.): Przemiany
dydaktyki na progu XXI wieku. Szczecin 2000.
-
Cohen
L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie
do nauczania, Poznań 1999.
-
Denek
K., Wartości i cele edukacji
szkolnej, Poznań-Toruń 1994.
-
Fisher
R., Uczymy jak myśleć,
Warszawa 1999.
-
Fontana
D. Psychologia dla nauczycieli,
Poznań 1998.
-
Gagne
R.M., Briggs, Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
-
Dryden
G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.
-
Eby
J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998.
-
Kawecki
I., Wprowadzenie do wiedzy o
szkole i nauczaniu, Kraków 2003.
-
Kruszewski
K, Konarzewski K. (red.), Sztuka
nauczania, Warszawa 1994.
-
Kupisiewicz
Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej,
wyd. 10, Warszawa 1994.
-
Mietzel
G., Psychologia kształcenia,
Gdańsk 2003.
-
Niemierko
B., Między oceną szkolną a
dydaktyką. Bliżej dydaktyki, wyd. 2, Warszawa 1997.
-
Okoń
W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej,
Warszawa 1998.
-
Phillips
D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
-
Półturzycki J., Dydaktyka dla
nauczycieli, wyd. 3,
Wyd. Naukowe "NOVUM, Płock 2002.
-
Schulz
R., Nauczyciel jako innowator,
Warszawa 1989.
-
Sośnicki K., Rozwój
pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967.
-
Szmidt
K.J. (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania,
Kraków 2003.
-
Włodarski
Z., Psychologia uczenia się,
Warszawa 1998.
-
Zaczyński
W.P., Proces kształcenia,
[w:] Encyklopedia Pedagogiczna pod red. W. Pomykało, Warszawa1993.
Tu
znajdziesz wykaz przykładowej
literatury dostępnej
w Bibliotece Głównej SWPW,
a tu natomiast
pomoc w wykonaniu konspektu
zajęć.
|